Вівторок, 07.05.2024, 12:50

Світ математики

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 18
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вхід на сайт

Пошук
Календар
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Архів записів
Друзі сайту
  • ВП "Старобільський технікум ЛНАУ"
  • Міністерство освіти і науки України
  • ДУ НМЦ "Агроосвіта"
  • Створити сайт на uCoz
  • Дисципліна "Вища математика"

    Практичне заняття 1. Комплексні числа

     1. Дії над комплексними числами, заданими в алгебраїчній  формі.

     2  Дії над комплексними числами, заданими в тригонометричній та показникові й формі.

     3. Використання комплексних чисел під час розв’язання прикладних задач.

    Мета: закріпити навички знаходження суми, різниці, добутку, частки комплексних чисел, записаних в алгебраїчній формі.

    Обладнання і матеріали: підручник, програма-обчислювач « komplex» на ПК.

    Тривалість – 2 години.

    Література : Л.1.с. 109...112.

    Методичні рекомендації.   Додавання, віднімання, множення комплексних чисел, заданих в алгебраїчній формі виконують за правилами відповідних дій над многочленами. Щоб поділити два комплексних числа, заданих в алгебраїчній формі, треба виконати додаткове множення і діленого , і дільника на комплексне число, спряжене дільнику.икористати опорний конспект та підручник.

     

    І. Завдання 1 Записати загальний вигляд комплексного числа в алгебраїчній формі Z =

     

    Завдання 2. Записати формули дій над комплексними числами у алгебраїчній формі:

    Z1=a+bi, Z2=c+di.

    Z1+Z2

    Z1-Z2=

    Z1Z2=

    Z1/Z2 =

    Спряжені числа до

    Z1 =

    Z2. =

    Формула добутку спряжених чисел

     

    Завдання 3. Виконати дії над комплексними числами

    Z1=N+5i ; Z2=-7-Ni.

    Виконання.

    Z1+Z2=

     

    Z1-Z2=

     

    Z1Z2=

     

    Z2   помножити на спряжене 

     

    Z1/Z2 =

     

    ІІ. Завдання 4. Записати число  z2=3N-4N і у тригонометричній та показниковій формі.

     

     

    Завдання 5. Знайти добуток і частку чисел Z1 та Z2 , значення Z2 у другому степені    і  кубічний корінь із  Z1   у тригонометричній формі.

    Z1=N(cos300+isin300)

    Z2=N(cos600+isin600)

    Методичні рекомендації. Щоб перемножити два комплексних числа в тригонометричній формі, треба їх модулі перемножити, а аргументи додати.

    Щоб поділити два комплексних числа в тригонометричній формі, треба їх модулі поділити, а аргументи відняти. При піднесенні до степеня комплексного числа, заданого в тригонометричній формі, треба модуль числа піднести до цього степеня, а аргумент помножити на показник степеня. Корінь п-го степеня з комплексного числа, записаного в тригонометричній формі, знаходиться за формулою:

    Виконання.

    Z1Z2=

     

    Z1/Z2 =

     

     

    Z22=

     

     

     

     

     

    Завдання6. Записати дані та результати дій із завдання 3 у показниковій формі.

    Z1Z2=

     

    Z1/Z2 =

     

    z12=

     

     

     

    ІІІ. Завдання7. Розв’язати рівняння

    100х2+N2 = 0

     

     

     

    Завдання 8. Розв’язати рівняння

     

     

    Висновки:

     

    Дата___________ Оцінка_____________Викладач___________

    Практичне заняття 2. Елементи лінійної алгебри

    1. Обчислення визначників другого і третього порядків.

    2. Розв’язування систем лінійних рівнянь основними

    методами: методом  Гаусса,  за формулами Крамера, оберненої матриці на ПК.

    Мета: навчитися обчислювати визначники другого і третього порядку та розв’язувати системи.

    Тривалість – 2 години.

    Матеріали та обладнання: калькулятор, презентація «СЛР» на ПК

    Література: Л.1 с.81…93

    Завдання 1. Обчислити визначник другого пoрядку: D=      

    Завдання 2. Обчислити визначник третього порядку: D=

                                                           

    знак                                    знак

     

     

     

    Завдання 3. Розв’язати за формулами Крамера систему:

     

                                                 

    Відповідь:х=                                   у=

    Завдання 4. Розв’язати систему рівнянь за формулами Крамера:

    .

     

     

     

     

    Відповідь х=                                   у=                                        z=

    Завдання 7. Розкласти визначник D по елементах першого рядку .

     Розкласти визначник по елементах третього стовпця.

    Методичні рекомендації. Кожний визначник третього порядку можна подати як суму добутків елементів одного будь-якого рядку (або стовпця) на їхні алгебраїчні доповнення.

    D==

    Завдання 8. Розв’язати систему лінійних рівнянь методом Гауcса:

    Виконання:

     

    Розв’язати на ПК методом оберненої матриці

    N=3k

    (1,1,1)

    N=3k+1

    (1; 2; -1).

    N=3k+2

    (1; -2; 5).

     

    Висновки

    Дата___________ Оцінка_____________Викладач___________

    Практичне заняття 3  Елементи векторної алгебри

    1.Дії над векторами.

    2  Застосування скалярного,векторного

    та мішаного добутків до розв’язання прикладних задач з

    фізики, теоретичної механіки,електротехніки.

    Тривалість – 2 години.

    Мета: навчитися обчислювати скалярний,векторний

    та мішаний добутки, застосовувати на практиці.

    Матеріали та обладнання: калькулятор

    Література: Л.1  с.136…138

    Вправи для актуалізації опорних знань

    Завдання1. .Обчисліть визначники:

    1.  .                              2

     

      .

    .

    Завдання2..  Дано точки . Знайдіть:

    координати, довжину, напрямні косинуси   вектора .

     

     

    Завдання3. Вектори  a і b утворюють кут C = 60o. Знаючи, що  |a| =2,|b| =5 , обчисліть скалярний добуток та  довжину вектора:

    a)скалярний добуток та  довжину вектора

    ;

     

    б) .

     

     

    Завдання4. Дано вектори і .

    Знайдіть:

    а) скалярний добуток ;

     

     б) векторний добуток

     

    .

     

     

    Завдання 5.Обчислити, яку роботу виконає сила f={3; -2; -5}, якщо її точка переміщується  за вектором a =АВ,  A(2; -3; 5}, B(3; -2; -1).

     

     

     

     

    Завдання 6.Сила F={3; 2; -4} приложена до точки А(2; -1; 1). Визначити момент сили відносно початку  координат.

     

     

    Завдання 7. Обчисліть об’єм піраміди, вершини якої містяться в точках    

     

     

    Висновки

     

    Дата___________ Оцінка_____________Викладач___________

    Практичне заняття 4 Аналітична геометрія

    1.Застосування рівнянь прямих до дослідження їх взаємного розташування, кута між ними.

    2.Застосування властивостей  кривих другого порядку до розв’язання прикладних задач.

    Мета: навчитися досліджувати рівняння прямих та кривих другого порядку.

    Матеріали та обладнання: калькулятор

    Тривалість – 2 години.

    Література: Л.1.с.141…160

    Методичні рекомендації.

    Величина кута між прямими y = kx + b та y = k1 x + b1 задається формулою:

    tg j = .

    Рівність 1 + k1 k = 0 є необхідна та достатня умова перпендикулярності прямих.

    Якщо A1/A2 = B1/B2 = C1/C2.    ,  то прямі A1 x + B1 y + C1= 0,    A2 x + B2 y + C2 = 0 співпадають.

    Якщо A1/A2 = B1/B2 и B1/B2 ¹ C1/C2; то прямі паралельні.

     Якщо A1/A2 ¹ B1/B2, то прямі перетинаються.

    Завдання 1. Визначити, як розташовані прямі:

    а)6х-8у=5, 2х+5у=7;

     б)7х-2у=4, 6у-21х=-6;

     в) х+4у=1, 5х+20у=10;

    г)у=5х-1, у=2х+3;

    д)у=6х+4; у=6х+1? 

    Завдання 2.Знайти кут між цими прямими.

    а)

    б)

    в)

    г)

    д)

    Завдання 3. При якому значення параметра t, які задані рівняннями 6tx-16y+4 = 0 и (1+t)x-2ty = 0 паралельні?

     

    Методичні рекомендації. Загальне рівняння кривої ІІ порядка має вигляд:

     a11x2 + 2a12xy + a22y2 + 2a1x +2a2y +a = 0.

    Рівняння кола з  центром у точці С(a, b) и радиусом, рівним R:

    (x - a)2 + (y - b)2 = R2.                                        

    Еліпсом називається множина точок площини, сума відстаней від кожної з яких є стала величина,яка більше міжфокусної відстані та дорівнює 2а.

    Канонічне рівняння еліпса

    x2/a2 + y2/a2 = 1.                                                 

       a, b – півосі,  c= -півфокусна відстань, ексцентриситет c/a = e < 1.

    Відстані F1M та F2M, де М(x, y) - точка елипса до його фокусів,є

    фокальні радіуси-вектори та визначаються формулами:

    r1 = a - ex, r2 = a +ex.

    Якщо a < b, то фокуси знаходятся на осі Оy, c=, e = c/b,
    r1 = b + ex, r2 = b - ex.

      Якщо a = b, то елипс є колом радіуса a з центром у початку координат..

    Гиперболой називається множина точок площини, модуль різниці відстаней від кожної з яких є стала величина, яка менше міжфокусної відстані та дорівнює 2а.

    Канонічне рівняння гиперболи:

    x2/a2 - y2/b2 = 1.                                                  (2.11)

     Точки A (a,0) и A (-a,0) – вершини гіперболи. Параметр a називається суттєвою піввіссю, b - уявною піввіссю. Параметр c=- пів фокусна відстань. Відношення c/a = e >1 называется ексцентриситетом гиперболи. Прямі y = ± b/a x називаються асимптотами гиперболи.  Фокальні радіуси

    Гипербола, у якої a = b, називаєтся равносторонньою, її рівняння x2 - y2 = a 2, а  рівняння асимптот y = ± x. Гіперболи x2/a2 - y2/b2 = 1 и
    y2/b2 - x2/a2 = 1 називаются спряженими.

    Параболою называється множина точок, рівновіддалених від даної точки (фокуса) і данної прямої (директриси).

    Каноничне рівняння параболи має два види:

    1) y2 = 2рx - парабола симетрична  відносно осі Оx.

    2) x2 = 2рy - парабола симетрична  відносно осі симметрична Оy.

    Парабола y 2 = 2рx має фокус F( р/2,0) та директрису x = - р/2, фокальний радиус-вектор точки M(x,y) на ній r = x+ р/2.

    Парабола x2 =2рy має фокус F(0, р/2) та директрису y = - р/2; фокальний радіус-вектор точки M(x,y) параболи дорівнює r = y + р/2.

    Задача 5.. Знайти координати фокусів, довжини осей, ексцентриситет еліпса 16х2 + 25у2 =3600.

     

     

    Задача 6 Знайти координати фокусів, довжини осей, ексцентриситет, рівняння асимптот гіперболи 144х2 – 25у2 =3600.

     

     

     

    Задача 7.. Знайти координати фокусу, рівняння директриси парабол:

    а) у2=4х

     

    б) у2=-8х

     

    в)х2=12у

     

     

    г)х2=-16у.

     

     

     

     

    Висновки:

    Дата___________ Оцінка_____________Викладач___________